על קיניסיולוגיה חינוכית

קיניסיולוגיה חינוכית Edu-Kתרגילי מוח ®Brain Gym

השינוי המהיר המתחולל בחברה המורכבת בה אנו חיים מחייב אותנו כיחידים וכארגונים להתמודד בקביעות עם יכולתנו ללמוד מחדש.

כדי לנצל את האפשרויות הפרושות לפנינו, חשוב שנהיה מסוגלים לשנות התנהגויות קיימות ואמונות שאינן מועילות לנו יותר או שאינן משרתות אותנו לטובה.

הקינסיולוגיה החינוכית (Edu-K) ו"תרגילי מוח" כחלק ממנה, היא שיטה מעשית ודינמית המשתמשת בתנועות גוף פשוטות ליצירת אינטגרציה בתפקודי המוח – גוף – רגש, בכדי לפתח תפקוד אופטימאלי בכל התחומים: הפיזי,הרגשי, השכלי, היצירתי, והבינאישי.

כאשר מקור התנועה הוא באינטגרציה בין אונות המוח, נוצרת חיוניות מחודשת של מנגנוני הריפוי הטבעיים בגוף.

שיטת "תרגילי המוח" פותחה ע"י ד"ר פול דניסון, מתוך תצפיות ומחקר בילדים ומבוגרים שזוהו כבעלי מגבלות ביכולות למידה, משנת 1969. מחקרו הוביל אותו אל הקינסיולוגיה, שהיא תורה הקושרת בין שרירים ויציבה לבין תפקודי המוח. באותו הזמן הוכח כי תנועה באופן מסוים משפיעה על התפתחות המוח.

ד"ר דניסון טבע את המשפט "התנועה היא שער ללמידה"

המקורות עליהם נשען ד"ר דניסון בתחילת דרכו:

א. בניית למידה חדשה על בסיס חוויות תנועתיות. חוקרים כדוגמת Newell Kephart, Ray Barsch, Drs. Doman and Delcato Jean Ayres ואחרים.

ב. בניית האבסטרקטי על פעולות קונקרטיות - כפי שתיארו, ארנולד גזל, פיאז'ה, מריה מונטסורי, רודולף שטינר ואחרים.

ג. חקר התנועה מושפע מהמאסטרים בתחום כדוגמת: אלכסנדר, משה פלדנקרייז, רודולף לאבאן, מילטון טרייגר ואחרים.

ד. כיבוד האדם בתוך מסגרת נרחבת של המערכת החברתית – רעיון בו תמכו הפסיכולוג אלפרד אדלר, ומאוחר יותר המומחים ללמידה שיתופית, ספנסר קאגאן ועמיתיו. רעיון זה הינו מסגרת ההתייחסות של שיטת תרגילי המוח.

ה. תמיכה בסגנון חשיבה והתפתחות הייחודיים לכל אדם – כפי שהציעו Jhon Holt, Carl Rogers, Howard Gardner, Thomas Armstrong, Linda Clark , Jack Canfield .

כל אלה הם הבסיס לתורת החינוך של שיטת תרגילי המוח.

* * *

המודרך בקינסיולוגיה החינוכית מבצע תהליך "איזון" המאפשר יצירת אינטגרציה בין המערכות: הפיזית, הרגשית והתודעתית, מצב בו ניתן לשפר את התפקוד בנושא בו בחר לעסוק.

בתהליך האיזון, המודרך מציב מטרה אישית מדויקת ומדידה, שם לב לתחושות, מודע למחשבות ולרגשות שלו ביחס למטרה, ומבצע תהליך מובנה בן חמישה שלבים, הכולל תרגילי תנועה והדמיה.

פעולת האיזון משחררת לחצים ואמונות מגבילות, מאפשרת יצירת שינויים מידיים ומתמשכים כתוצאה מיצירת קשרים עצביים חדשים, וחיזוק הקשרים הקיימים במוח ובשאר חלקי הגוף. כך משתפרות יכולות אישיות, חיזוק הביטחון והערכה העצמית, והמודרך יכול לפעול במלוא הכישרון והפוטנציאל האישי הטמון בו.

בבסיסה של השיטה עומדת ההבנה כי:

  1. אירועים שונים שחווינו במהלך חיינו מוטבעים בגופנו (זיכרון תאי), משפיעים על הדרך בה אנו מבינים וחווים את חיינו, ומשפיעים על תפקודנו היומיומי.
  2. תנועה היא מפתח ללמידה בכל תחומי החיים
  3. קיימת אינטגרציה בין המערכות: הפיזית, המנטאלית והרגשית, קושי נוצר כאשר אין תיאום בין המערכות.
  4. על ידי תנועה וחקירת המכשולים הפנימיים ניתן לשקם את האפשרויות הטבעיות והייחודיות של האדם.
  5. האיזון הטבעי, יאפשר חוויות למידה רגועות ומספקות, וייפתחו אפשרויות חדשות ומגוונות.

ניתן לשלב את העבודה בקינסיולוגיה חינוכית בעבודתו של כל אחד: הורה, מורה, יועץ או מטפל חינוכי,

עו"ס, אנשי עסקים ועוד.

בניית למידה חדשה על בסיס חוויות תנועתיות. חוקרים כדוגמת Newell Kephart, Ray Barsch, Drs. Doman and Delcato

Jean Ayres ואחרים.

ב. בניית האבסטרקטי על פעולות קונקרטיות - כפי שתיארו, ארנולד גזל, פיאז'ה, מריה מונטסורי, רודולף שטינר ואחרים.

ג. חקר התנועה מושפע מהמאסטרים בתחום כדוגמת: אלכסנדר, משה פלדנקרייז, רודולף לאבאן, מילטון טרייגר ואחרים.

ד. כיבוד האדם בתוך מסגרת נרחבת של המערכת החברתית - רעיון בו תמכו הפסיכולוג אלפרד אדלר, ומאוחר יותר המומחים ללמידה שיתופית, ספנסר קאגאן ועמיתיו. רעיון זה הינו מסגרת ההתייחסות של שיטת תרגילי המוח.

ה. תמיכה בסגנון חשיבה והתפתחות הייחודיים לכל אדם - כפי שהציעו Jhon Holt, Carl Rogers, Howard Gardner, Thomas Armstrong, Linda Clark , Jack Canfield .

כל אלה הם הבסיס לתורת החינוך של שיטת תרגילי המוח.

Brain Gym is a registered trademark of the Educational Kinesiology Foundation / Brain Gym International